El segon dia de festival torna a omplir els espais Protesta

Home / Festival Protesta / El segon dia de festival torna a omplir els espais Protesta

Després de l’èxit de participació de l’acte inaugural del festival, el Protesta continua amb més activitats. Dimarts la jornada va començar a les 18.00h de la tarda amb la projecció dels curtmetratges: Las regles del juego, dirigit per Nerea Marcén (Espanya), Not anymore: a story of revolution, dirigit per Matthew Vandyke i Reinventant-se el fotoperiodisme, dirigit per Roger Lleixà. L’acte va tenir lloc a l’Espai Occità de Vic i va reunir més d’una trentena de persones.

occita_01occita_02

Las reglas del juego
En Carles i la Sara són dos nens que s’han inventat un joc de taula que els farà rics. Han convidat a uns amics de confiança, en Dani i en Marc, a provar-l’ho. Aquests però, de seguida s’adonaran que les regles del joc són importants. Tant, com a la vida real.

Not anymore: a sotry of revolution
El curt explica l’història d’un comandant dels rebels i una fotoperiodista que viuen l’experiència del que és la lluita per la llibertat d’Aleppo, a Siria. El film mostra clarament i consistentment perquè el poble siri lluita per la seva llibertat explicat i ho fa a través de les paraules emocionals de dos personatges les vides dels quals s’ha capgirat per culpa de la guerra.

Reinventant el fotoperiodisme
Documental en el que un total de 14 fotoperiodistes de diversos mitjans de comunicació d’àmbit comarcal, nacional i internacional analitzen en profunditat el perquè de la situació actual de la seva professió.

Tot seguit es va celebrar el col•loqui a càrrec de Marc Sañé, Sergi Cámara i Roger Lleixà sota el títol “Fotoperiodisme i llibertat d’informació”. La xerrada, que tenia com a eix central les privacions d’accés a la informació, principalment per part dels governs, va despertar molt interès entre el públic.

occita_03

Durant el col•loqui, Sergi Cámara va compartir la seva experiència i va explicar la situació que viuen els fotoperiodistes quan intenten cobrir els fets que succeeixen a la valla de Melilla. “Ens volen utilitzar per normalitzar les situacions d’expulsions, que són totalment il•legals”, va comentar. Cámara va explicar com, d’una banda, els posen controls i entrebancs per gravar el que els fotoperiodistes consideren que s’ha de documentar mentre que, per l’altra, els faciliten l’accés en moments concrets. Cámara va concloure que els fotoperiodistes lluiten contra la manipulació que senten que el govern vol fer de les seves fotografies i informacions.

Roger Lleixà va iniciar la seva intervenció dient que la premsa no és lliure. “Està sotmesa a altres interessos i s’aprofiten de la crisi econòmica, en detriment dels lectors”. Per la seva part, Marc Sañé va ser crític amb el paper dels mitjans de comunicació tradicionals. Va fer una valoració de la situació actual del periodisme afirmant que, davant l’allau d’informacions, “els periodistes haurien de ser qui filtressin les informacions per tal d’oferir qualitat informativa, en comptes de quantitat”.

També dimarts, però a les 8 del vespre, la biblioteca Joan Triadú acollia el Festival Protesta. Ahir hi va tenir lloc la projecció dels curts La alfombra roja, dirigit per Manuel Fernández i Iosu López (Espanya) i Padre, dirigit per Santiago Bou (Argentina/França).

biblio_02

La alfombra roja
La Rubina és una nena de 12 anys que somia en ser actriu per canviar l’slum i convertir-lo en un lloc net i habitable per a tothom. Ella va ser una de les protagonistes de la pel•lícula Slumbdog Millionaire que va guanyar 8 oscars, 4 Globos d’Or, 7 premis BAFTA, 3 premis National Board of Review, un premi al festival de Toronto, i un premi Goya, entre d’altres. Rubina però, continua vivint al seu Slum en unes condicions lamentables.

Padre
Dia a dia, una dona alleta al seu pare militar postrat al llit. La dictadura a Argentina està acabant, però aquesta filla de l’exèrcit està perdut per al món.

El punt final de la jornada el va posar la filòsofa Alicia García Ruiz amb la conferència titulada “Henry David Thoreau, pare de la desobediència civil”. García va presentar la figura de Henry David Thoreau, imatge de l’edició del festival d’aquest any. Va destacar que, segons Thoreau, “la desobediència civil està a cavall entre l’ètica, la política i l’ordenament jurídic. Igual que es parteix d’un deure de desobediència, s’hauria de partir, també, d’un de desobediència. Però la desobediència és un deure amarg ja que es tracta de rebelar-se contra la llei i d’assumir-se les conseqüències”. Alicia García Ruiz va acabar, emocionada, la seva intervenció amb les paraules del poema Grândola, Vila Morena, recordant que aquesta setmana farà 40 anys de la Revolució dels Clavells de Portugal.

biblio_03biblio_05

Related Posts